meskerem.reismee.nl

Ik begin te wennen hier

Hey allemaal,

Sorry dat ik zo lang wachtte met mijn tweede berichtje. Ik had een beetje moeite gehad met de registratie van mijn vakken en de eerste weken konden we nog niet heel veel doen en bekijken omdat het én te warm was én we weinig info hadden over de omgeving.

Ik ga nu 2 weken naar school en heb, samen met Elke, de volgende vakken gekozen:

  • Medical Anthropology (gaat over hoe verschillende culturen naar verschillende ziektes kijken en hoe ze met die ziektes omgaan)
  • African Politics (spreekt voor zich :P)
  • Applied Anthropology (gaat over hoe je je kennis over verschillende culturen en hun gewoontes kunt toepassen op je werk in een ontwikkelingsorganisatie)

De lessen zijn allemaal best wel interessant, alleen we moeten de hele les door schrijven omdat de PowerPoint slides niet op internet gezet worden. Wij zijn dat niet gewend, dus we zijn nu hard aan het leren om te schrijven en te luisteren op hetzelfde moment. Gelukkig kunnen we het engels prima volgen, alleen mijn leraar van African Politics heeft een heel zwaar accent, waardoor we hem wat minder kunnen verstaan. Dat hebben we hem ook verteld. We dachten dat hij dan zou proberen om duidelijker te praten, maar hij was er eerder een beetje beledigd over. Hij vond dat iedereen een engels accent heeft, dus wij moesten gewoon niet zeuren. Nou ja, laat maar dan... (Hij is verder wel aardig hoor :P)

Afgelopen week is het weer erg heet geweest dus iedere keer nadat we les hadden (vaak alleen s'ochtends) zijn we naar het zwembad of het strand geweest.

Vrijdag naar Victoria Street geweest (zie foto's). Dat is een grote winkelstraat met veel toeristisch winkeltjes waar je souveniers kan kopen. Was heel leuk en gezellig alhoewel ik niks gekocht heb, want je word afgezet waar je bijstaat. Aan het eind van die middag hebben we ook een bevestiging gezien van het feit dat 'de Apartheid' nog steeds leeft in Zuid-Afrika:

Wij kwamen rond half 7 terug van het shoppen op Victoria Street en we gingen even een ijsje halen bij de snackbar in de buurt en daar stond een witte parkeerwacht en een zwarte parkeerwacht op de auto's te letten op de parkeerplaats. Dat is een officiële baan omdat ze beiden een uniform aan hadden. De automobilisten geven, als ze weer weggaan, geld aan de parkeerwacht en dat is hun loon. Nou is het zo dat die witte schijnbaar net in dienst was en die wilde dat die zwarte op een andere parkeerplaats ging staan omdat hij op deze parkeerplaats wilde staan. Maar voor die andere parkeerplaats krijgen ze geen geld, dus daarwilde die zwarte parkeerwacht natuurlijk niet gaan staan. Toen belde die witte parkeerwacht de politie en die kwam er gelijk aanen die nam het compleet voor die witte parkeerwacht op en gaf het bevel aan diezwarte parkeerwacht om weg te gaan.Datwerd een felle discussie omdatdie zwarte parkeerwacht natuurlijk niks fout deed dus ze kondenhem ook niet arresteren.Die politiewagen is nog 1 of 2 keer teruggekomen om met die zwarte te discussiëren, maar die hield voet bij stuk dat hij gewoon zijn werk uitvoerde, maar die witte parkeerwacht vond waarschijnlijk dat zijn collega in de weg liep.
Wij stondenecht helemaalpaf om dit verhaal. Het sloeg echt nergens op! Omdat hijzwart is word hij opzettelijk en openlijk achtergesteld.Het was zo vernederend om aan te zien. Wij hebben hem daarna, voor het oog van die witteparkeerwacht, lekker veel geld gegeven.Zo doen we dat!!
Ikhoorde trouwens later dat dit nog niet eens erg was; dit was gewoon een klein dingetje voorde zwarte Zuid-Afrikanen....Dit is dus de andere kant van Zuid-Afrika!

Zaterdag zijn we voor 10Rand (1 euro) naar Ushaka Marine World geweest. Dat is een groot zwemparadijs met daarin ook een gedeelte met dolfijnen, haaien en andere zeedieren. We zijn daar de hele dag geweest. Echt heel gezellig!

's Zondagsga ik op de campus naar een kerkdienst. Het begint om half 10en eindigt (officieel) om half 12. Dus was een lange zit.De naam van de kerk is 'His people ChristianChurch'. Het is een typischgospelkerkje/bijeenkomst, waarbij eigenlijk alleen studenten komen. Het was wel grappig dat ikdaardoor ineens kennis maakte met mijn buren die in de kamers naast mij slapen. Mijn buurvrouwenaan beide kanten zijn christelijk en gaan ook naar deze dienst! Hoe toevallig!!?? Eigelijk helemaal niet toevallig want bijna iedereen op deze campus heeft een religie en de meeste zijn christen.Hierdoor worden de internationale studenten die niet christelijk zijn ook nieuwsgierig en willen veel van hen een keer mee.
Er worden ook veel lezingen gehouden over het christen zijn en over belangrijke vragen in het leven, dus op zich is er gelukkig wel voldoende aanbod. Elke, meisje waarmee ik samen studeer, zei al...het lijkt of iedereen hier naar een kerk gaat; ik schaam me bijna om geenreligie te hebbenhaha.

Ik mis jullie in Nederland wel hoor maar de dagen gaan zo snel! Overdag gaan we naar school en in het weekend vaak weg of naar het strand en s'avonds zitten we met andere internationale en lokale studenten gezellig te zijn! Het gaat allemaal zo snel voor mij en ik zie zoveel nieuwe dingen steeds...

KUS

Reacties

Reacties

Har

Pfuu wat een verhaal! Ik denk dat je je roeping heb gemist! Je kunt zo een boek schrijven:P Btw ik heb de tickets binnen! Ik zal het ff doorsturen!

X

Gea

Hallo zeg; Met Overtoom, Den Dolder, dat is snel!!!

Vandaag is prima hoor, helemaal uitstekend.

Gezellig verhaal joh, en inderdaad, we kunnen hier wel denken dat apartheid verleden tijd is maar dat is allemaal maar schone schijn.

Je weet niet half hoe leuk het is om dit soort verhalen te lezen.

Tot de volgende maar weer dan hè.

Groetjes,

Gea

Marie-Louise

Ha Meskerem,

Interessante vakken heb je gekozen! Lijkt me wel lastig om ze in het Engels te volgen, zeker als de docent een zwaar accent heeft. Succes ermee!
Misschien kun je bij Applied Anthropology vragen hoe je het beste tegen je docent kunt zeggen dat je hem moeilijk kunt verstaan... hihi.

Leuk om te lezen dat je je wel vermaakt daar!
Fijn dat je naar een kerk kan en dat er lezingen zijn!

Groetjes uit het koude Nederland,

Marie-Louise

CarinArdjan

Leuk om weer wat van je te lezen!
Die vakken zijn vast heel interessant! Vooral die medical anthropology ;)
Echt erg dat je nog niet geleerd had om tegelijk te schrijven en te luisteren... Zo leer je nog is wat in het buitenland :p
Leuke foto's ook!
Dat verhaal van 'Apartheid' is wel boeiend, maar het is niet te hopen dat je nog vaker zulke dingen tegenkomt...

Groetjes,

Carina en Ardjan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!