meskerem.reismee.nl

Lesotho: Kingdom of the Mountains

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een berichtje heb neergezet, maar ben erg druk geweest met school en met het plannen van activiteiten in juni en juli. Mijn laatste tentamen is op 4 juni en daarna heb ik tot 22 juli de tijd om te reizen en vrijwilligerswerk te doen.

Om toch nog even een keertje te ontspannen zijn we met z'n drieën naar Lesotho geweest. Lesotho is één van de twee landen in Zuid-Afrika (het andere land is Swaziland).
Donderdagochtend hebben we een auto gehuurd en zijn we weggegaan. Omdat de wegen niet heel goed werden aangegeven en doordat er veel wegwerkzaamheden waren, hadden we een grote vertraging opgelopen zodat we 's avonds om half 10 in de hoofdstad van Lesotho aankwamen. Toen we aankwamen bij de enige betaalbare overnachtingplek bleek dat iedereen die daar werkte al naar huis was, en dat je maar tot negen uur 's avonds een plek kon krijgen. Gelukkig kwam er, na ongeveer een uur moeilijk doen, een man aan die daar werkte, maar omdat hij zelf geen sleutels had en niemand kon bereiken, hebben we die nacht bij hem in zijn huis geslapen. (gratis!!) De volgende dag, vrijdag, zijn we verder gereden naar een plaats wat verder in het binnenland waar we paard hebben gereden in de bergen en overnacht in een typisch plattelandshutje. Dat was ontzettend leuk geweest als het niet zo koud was. We hebben met al onze kleren aan geslapen, inclusief dikke trui, sjaal en dikke sokken. 'S Ochtends en 's avonds was het erg koud, maar 's middags was er een heerlijk zonnetje. Omdat het zo koud was liepen veel mensen in dekens rond, wat ook de traditionele dracht is van Lesotho. Die dekens worden vaak als jas gebruikt, maar ik zag ook dat veel vrouwen de dekens gebruikten als rokje. Het schijnt dat als je je deken tot boven de knie draagt, dat je dan nog niet getrouwd bent en als je je deken tot onder de knie draagt dan laat je zien dat je een getrouwde vrouw bent.

Lesotho is een ontzettend mooi maar arm land. De enige stad was de hoofdstad (wat je zelfs nog niet eens een stad kan noemen) en de rest van het land bestond uit plattelandsdorpjes zonder elektriciteit en stromend water. We zagen ook veel schaapherders en schaapherdertjes (kleine jongetjes die op de schapen en koeien letten) en veel zelfgemaakte hutjes waar de meeste inwoners van Lesotho in wonen. Ik vond het echt interessant om dat allemaal eens een keer van dichtbij te zien. Daarnaast heeft Lesotho een prachtige natuur en mooie bergen met watervallen en verschillende soorten bloemen en bomen.

We hebben veel rondgereden door Lesotho en ondertussen veel foto's gemaakt. We zijn ook nog naar de enige museum in heel Lesotho geweest. Dat was niet heel bijzonder want het had maar één kamer met spullen, maar het gaat natuurlijk om het idee. Er was één probleempje, want onze gehuurde auto ging kapot op zondagochtend. Hierdoor hebben we tot zondagavond tien uur op een nieuwe auto moeten wachten. Dat was voor mij niet zo erg want ik had een toets waar ik nog voor moest leren, en daar had ik tot dan toe nog geen tijd voor gehad. Aan de andere kant was ik liever naar een andere overnachtingsplek gegaan, want er zaten vlooien in ons bed.

Afgelopen maandag zijn we vroeg in de ochtend teruggereden naar Durban.

Nou dat was mijn verhaal weer. Er zijn mooie foto's voor degenen die willen weten hoe Lesotho eruit ziet!

Reacties

Reacties

CarinArdjan

Dat is nog eens studentikoos, een gratis overnachting!
Wel raar hoe dat is gegaan, dat er niemand aanwezig was enzo.
Grappig dat je aan de rokken van de vrouwen kan zien of ze getrouwd zijn of niet.
Wat een mooie bergen!
Succes verder met je studie!!! En met je been...-maar gelukkig zijn er nog van die geneeskunde studenten ;-)

CarinArdjan

Geerke

Hi Mem,
Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar. Zo te horen heb je het wel naar je zin. en je ziet een hoop van de omgeving. Ik hoorde van je moeder dat je tentamens goed waren gegaan? Netjes hoor. Ik heb gister rahel dt haar gevlochten, vlechtjes met nephaar. We waren 7 uur bezig maar is erg mooi geworden.
Nou veel plezier nog daar en succes met alles..

Liefs Geer

o.Peter en t. Janie, Daniela en Lorena

Hoi Meskerem, je maakt daar veel mee zég!
Mooi om je verhaal te lezen en foto's te zien.

Zo te zien leef je daar als een vis in het water.
Dat zijn van die leuke ongeplande situaties---> overnachting bij iemand thuis. Geweldige ervaringen!

Succes met je studie en geniet van de tijd dat je daar nog bent!

groetjes, t. Janie

Tijs Huisman

Een berichtje van ome Tijs.

Meskerem, je kunt mooie en boeiende verhalen maken.
Met het vermogen om ook tegenvallers met humor te beschrijven. Zoals het slapen in een vlooienbed of panne met een auto midden in de rimboe.

Aan alles is te merken dat je volop geniet van je verblijf in Zuid Afrika. Ook dat je het boeiend vindt om andere mensen met een andere cultuur en andere achtergronden te ontmoeten.
Ik vind het heel knap van je dat je dit genieten weet te combineren met goede studieresultaten.
Mijn complimenten.

Nog een vraagje. Ik ga zo dadelijk kijken naar de voetbalwedstrijd Nederland - Japan in het gloednieuwe en zeer imposante stadion in Durban.
Ga jij die voetbalwedstrijd in het stadion bekijken?
Dat lijkt me een bijzondere belevenis.
Maar misschien is dat te duur? De toegangsprijzen zijn hoog, heb ik begrepen.
Of ga je deze wedstrijd op TV bekijken?
Of heb je andere dingen te doen?

Meskerem, ik wens je een plezierige voortzetting van je verblijf in Zuid Afrika toe.
Veel succes!

Groet,
Ome Tijs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!