meskerem.reismee.nl

Paasvakantie in Johannesburg

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie allen gezellige Paasdagen hebben gehad. Ik heb in ieder geval een leuke Paasvakantie gehad waarin in naar Johannesburg ben geweest. We vertrokken vrijdagavond de 26ste met de nachtbus en kwamen zaterdagochtend om half 6 aan bij het huis van Kagiso en haar familie. Kagiso is een Zuid-Afrikaans meisje die studeert in Durban, maar elke vakantie teruggaat naar Johannesburg om haar familie op te zoeken. Zij had Clarissa (Een internationale student uit Duitsland) en mij uitgenodigd om met haar mee te gaan en ons rond te leiden door Johannesburg.

Toen we daar aankwamen bleek dat ze in een township woonde. Nu weet ik dat veel andere mensen, net zoals ik eerst, denken: Oeps, dat is gevaarlijk! Dat was het dus niet. De townships hier in Zuid-Afrika verschillen heel erg van elkaar en hoewel er zeker ook gevaarlijke townships bij zitten, zijn er ook evenveel veilige townships waar je 'voor Afrikaanse normen' normaal (met electriciteit en stromend water) en luxe kunt wonen. Kagiso's township was veilig en buurtbewoners vertelden ons dat er zelden problemen zijn in de wijk en dat je daarom ook bijna geen politie ziet. Dat bleek wel want we zijn geregeld met zn allen 's avonds buiten gaan rondlopen door de wijk. Wat minder veilig was, was het centrum van Johannesburg. In het centrum van Johannesburg konden we de witte mensen op één hand tellen en omdat we Clarissa bij ons hadden, kregen wij (te) veel aandacht. Ook zijn de straten erg vies en is het te druk op de straat. Kortom, je moet niet in het centrum van Johannesburg gaan lopen als je daar niets te zoeken hebt of als je de weg niet weet.

Diezelfde zaterdag zijn we naar een geboortefeestje van een vriendin van Kagiso's zus geweest. Kagiso's zus woont samen met haar 5maanden oude zoontje in Pretoria en kwam het weekend naar Johannesburg. Het geboortefeestje was leuk om bij te wonen. We kwamen daar aan het eind van de middag aan, en konden gelijk mee eten. Opa, oma's, moeders, kinderen en vrienden zaten samen in één huis, in een grote kring en hoewel de familie, zoals ongeveer elke Zuid-Afrikaanse familie, christelijk is, schalde er op de achtergrond rap/hiphop muziek door de kamer. (Had echt zo'n gezellig ghetto sfeertje haha) Wat ook opvalt zijn de vele jonge moeders met kinderen die je ziet, zonder dat ze een man hebben. Vaak vraag ik waar de vader is, omdat ik die nooit zie, en dan krijg ik te horen dat de vader niet in beeld is. Dat is een heel groot probleem hier. Onder de Afrikanen in dit land is het hebben van een normaal gezin (vader+moeder) een grote uitzondering en ben je gezegend. Zelfs als je zegt dat je ouders samen zijn word er gedacht dat ze dan misschien stiekem vreemdgaan.

Op zondag en maandag hebben we niet veel gedaan. Kagiso was jarig op maandag dus er kwamen wat mensen langs. Omdat onze township een half uur rijden van het centrum ligt, en Johannesburg eigenlijk te groot is om te bekijken zonder een eigen auto, moesten we wachten tot dinsdag totdat er iemand was die ons wilde rondrijden. Dinsdag zijn we naar 3 museums geweest. Het eerste museum was het Hector Petersson museum. Dit museum was ter ere van de studenten die gedood waren in een studentenopstand in 1976, omdat ze protesteerden tegen de wet dat er alleen lesgegeven mocht worden in het 'Afrikaans'. Dit was een wet van het Apartheidsregime dat zonder aankondiging werd ingevoerd. Doordat de meerderheid van de zwarte bevolking het 'Afrikaans' niet beheerste, behaalde deze studenten ineens hele lage cijfers. Hector Petersson was een jongen die deze studentenopstand bijwoonde en werd doodgeschoten. Hier werd een foto van gemaakt (zie bij mijn foto's) en deze foto ging de hele wereld om te laten zien hoe fout het Apartheidregime bezig was.

Daarnaast zijn we nog naar het Afrika-museum geweest, wat liet zien hoe de Afrikanen in 'informal residences' leven. 'Informal residences' zijn sloppenwijken met zelfgemaakte huisjes met golfplaatdakjes waar de allerarmsten wonen. Op woensdag zijn we naar het Apartheidsmuseum geweest, wat de geschiedenis van het begin tot het eind van de Apartheidstijd liet zien, inclusief een expositie van Nelson Mandela. Dat was echt het hoogtepunt van onze trip naar Johannesburg. Woensdagavond gingen we terug naar Durban en we moesten toegeven dat we Durban wel misten. Alsof het al een beetje ons thuis is haha :P

t. Bertha

Ha Meskerem,

Weer erg leuk om je verslag te lezen.
Wat een belevenissen zeg in zo'n andere cultuur.
De foto's van het apartheidsmuseum en de expositie van Nelson Mandela zijn erg indrukwekkend.
Nog een heel goede tijd toegewenst en een hartelijke groet van ons allemaal.

CarinArdjan

Deze keer heb je toch wel echt wat bijzonders beleefd...
Vallend(e) zand en stenen op je bed om mee wakker te worden! En wat een foto's, echt verbazend, wat een contrasten. Johannesburg lijkt wel een Europese stad als je de rommel (bij de SPAR(!)) en de palmbomen zou wegdenken. Die huisjes zien er behoorlijk slecht uit, het lijkt ook wel een beetje op Ethiopië. Die musea zien er ook interessant uit. Het is wel goed dat er aandacht besteed wordt aan die studentenopstand/apartheid. Leren de studenten dan geen Afrikaans op school (of heel weinig)?
Goed dat je je al thuis begint te voelen, maar....hopelijk blijft Bodegraven je thuis!

Groetjes,

CarinArdjan