meskerem.reismee.nl

Zomervakantie en het WK!

Hoi allemaal,

Het is weer een tijdje geleden dat ik op mijn weblog heb geschreven. Inmiddels heb ik mijn tentamens achter de rug. Ik heb alles met een goede voldoende afgesloten, dus ik heb al mijn studiepunten nu binnen. Daarnaast ben ik verhuisd naar een ander campusgebouw omdat de WK toeristen in mijn vorige gebouw kwamen te zitten.

Ik heb ook vrijwilligerswerk gevonden voor een paar weken. Ik ben nu een vrijwilliger bij de organisatie ‘Sinani', wat betekent 'wij gaan met jou'. De organisatie werkt in de onderontwikkelde plattelandsgebieden en geeft de mensen daar training in HIV/AIDS preventie en 'peacebuilding'. Dit is nodig omdat er een hoog percentage HIV/AIDS in die gebieden voorkomt en hoewel veel mensen inmiddels weten wat AIDS is, laten veel mensen zich niet testen omdat ze bang zijn en niet willen weten dat ze AIDS hebben. Ook is het zo dat de mensen die wel AIDS hebben, soms binnenshuis blijven uit schaamte voor de kritiek van hun dorpbewoners. Ook is 'peacebuilding' belangrijk omdat er veel geweld voorkwam in deze gebieden. Vooral politiek geweld en geweld over de traditionele structuur van bestuur. Er was veel politiek geweld tussen de groepen die de ene partij steunden en de groepen die de andere partij steunden. Deze problemen zijn sterk afgenomen sinds de organisatie ‘Sinani' aan het werk is gegaan in dat gebied.

Mijn taak als vrijwilliger is om mensen te interviewen die door de organisatie geholpen zijn en om uit te zoeken op welke manier de organisatie effectief is geweest voor de geïnterviewden en hun gemeenschap. Het is een soort evaluatierapport wat ik maak voor deze organisatie. De verhalen die ik hoor bij het interviewen kunnen ook gebruikt worden voor de donoren die daarmee een beter inzicht krijgen in de ontwikkelingen. Door hen te interviewen kom ik zelf ook te weten wat er allemaal gebeurd in deze gebieden. Ik ben zelf ook afgelopen woensdag bij een HIV/AIDS preventie evenement geweest in een bergdorpje waar ik ook foto's van heb. Het is heel goed om te zien dat jong en oud zo geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Maar hopen dat het z'n vruchten afwerpt!

Afgelopen zaterdag ben ik naar de wedstrijd 'Nederland-Japan' geweest!!De wedstrijd werd gespeeld in Durban, waar ik zit dus dat was echt geweldig! Ik had nooit verwacht dat het mogelijk was, maar ik kreeg op het laatste moment kaarten van iemand die er teveel had en het was maar 140 rand (dat is 15 euro ofzo?). Ik ging samen met Elke, Clarissa (Duits meisje) en Sumomo (Japans). Sumomo was wel een beetje teleurgesteld toen Japan verloor met 0-1 van Nederland, maar ik was blij anders had ik me ontzettend geschaamd daar haha:P Er was een heel goede sfeer en het was heel rustig overal. Het was echt een superleuke ervaring maar ik had het natuurlijk nooit gedaan als ik daar niet al was!

Ik ben hier nog maar 5 weken dus ik probeer nog zoveel mogelijk te genieten van mijn tijd hier. Over 2 weken komen twee vriendinnen naar Zuid-Afrika om met mij de laatste 3 weken rond te reizen door Zuid-Afrika. En daarna gaan we met z'n allen weer naar huis...

Reacties

Reacties

Tamara

Dat ziet er heel goed uit meis!! Geniet er nog maar even van, en gefeliciteerd met je voldoendes!! xxx

t. bertha

Hee Meskerem,

van HARTe gefeliciteerd met het behalen van je studiepunten.
Heerlijk hoor dat die binnen zijn.
Nu nog even genieten de laatste weken.
Echt even vakantie houden.
Ik denk dat als ik hier vertel dat jij voor 15 euro naar de wedstrijd Nerderland- Japan bent geweest, met name de mannelijke leden van ons gezin heel erg jaloers op je zijn, en met hen heel veel andere nederlanders.
Nog een heel fijne tijd toegewenst.

Gea

Hoi Mem

Heerlijk dat je alles ruim voldoende hebt afgesloten meis, echt super. Ennuh,..........wel erg tof dat ja voor zo'n prikkie naar Nederland-Japan bent geweest. daar zullen velen pijn de de buik over hebben als je hoort wat ze er hier voor moesten betalen. Gaaf om die foto's te zien. Geniet nog maar lekker even van je laatste weekjes en fijne vakantie straks met je vriendinnen.
Als jij terug komt ben ik al op vakantie dus het duurt nog wel even voor ik je weer zie.
Dikke groeten en tot ooit (haha), ik ben 2e week augustus weer thuis.
Komende zondag gaan we naar Veenendaal (Rahel ook mee) voor de afsluiting van het Bijbelstudieseizoen. Lekker BBQ-en en in de jacuzzi. Dan nog goed twee weken werken en dan gaan we op vakantie. De bedoeling is dat we naar Zweden gaan.
Nou Mem, knuf en tot ziens,
Gea

CarinArdjan

Hey Mem,

We zien er naar uit dat je weer terug komt! ;-) Maar geniet eerst maar van je werk en rondreis.
Je vrijwilligerswerk lijkt een leuke en nuttige taak...

Zeker wel grappig dat er zoveel NLers rondliepen in Z-Afrika met het WK?


Enne... nog gefeliciteerd met je verjaardag!!!!! :-D

Groetjes,

Carina en Ardjan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!